mandag 16. september 2013

Gardiner med blendefor - slik syr du de selv


Slik syr du gardiner med blendefor 

Marimekko Keisarinna

Endelig ferdig med å sy verdens vakreste gardiner. Igjen er det et stoff fra Marimekko, og denne gangen designeren Erja Hirvi. Mønsteret heter Keisarinna og er fra 2007.


Dette har vært et kjempeprosjekt, men jeg er veldig glad jeg har gjennomført og sydd de selv. Det er store utfordringer med å sy blendestoff, så her anbefaler jeg andre å tenke seg godt om og eventuelt velge et tykt bomullsstoff til for i stedet. Jeg har også sydd en enklere versjon senere, her kan du se hvordan jeg gjorde det

Gardiner med blendefor Marimekko

 

 

 

 

Stoffet kjøpte jeg på Marimekko concept store i #Helsinki for fem år siden, så det er på tide å få det opp der det skal være.
Å sy gardin med blendestoff er tidkrevende og krever tålmodighet, men ikke gi opp. Resultatet blir kjempebra og stoffet falmes ikke så lett av sola:

Marimekko Keiserinnan

Oppskrift på hvordan du syr blendegardin:
1. Brett inn 1 cm i sidene og Stryk bretten
Brett inn 1 cm sidefelt
2. Til slutt skal Bretten bli dobbel i ytterkant, slik at du ser en fold. Dette er for å lage en lomme på baksiden til å sy inn foret i. Samtidig som enden av stoffet skal skjules med en brett. 

3. Brett inn mot vrangen en gang til. Denne gang 2,5 cm. Husk å stryk bretten. 












4. Brett 2 cm tilbake mot rettsiden. Da vil 0,5 cm av den første bretten, på 1 cm, akkurat bli dekket av den nye brettens vrangside. Stryk og sy en blindsøm. 












5. Nå lager du lommen til foret ved å brette inn mot vrangen igjen 3 cm. Da får du en brettekant på ytterkanten av gardinene. Stryk bretten. Nå syr du inn foret på denne siden, så gjør du det samme på andre siden, så skal vi begynne med foret. 



Sy inn for:

  1. Mål opp stoffet og klipp til. 
  2. Sy sikksakksøm rundt stoffet. Syr du med vliselin så rakner dette fortere enn du aner. 
  3. Sy inn stoffet på den ene siden. 
  4. Stryk gardinstoffet og blendestoffet slik at det er helt glatt. 
  5. Legg stoffet på et bord og bruk håndflaten til å stryke stoffet glatt på begge sider. Gjør det gjerne mange ganger for å være sikker på at det ligger helt rett. Deretter fester du stoffet med nåler på den andre siden. Topp og bunn sys helt til slutt. Det er kun sidene vi har sydd då langt. 
  6. Legg blendestoffet inn i lommen på motsatt side og sy over med rettsøm. 



Lag toppen på gardinene
1. Brett inn mot vrangen 2 cm og stryk bretten.  Sy en rettsøm over bretten. 




2. Brett inn mot vrangen en gang til. Denne gangen 10 cm. Dette er bretten hvor du fester maljene i. Bretten avspeiler størrelsen på maljene. Jeg bruker de største da de sklir best på gardinstangen. 
3. Legg limbånd/ fikseringsbånd inne i bretten. Denne forsterker bretten og gjør den stiv. Dette er viktig når du bruker maljer. Følg bruksanvisningen på pakken og Stryk. 



4. Sy en søm rett over den forrige brettesømmen. 

Siste hånd på verket. 

  • Gardinene har hengt opp en stund slik at stoffet har satt seg. De bør henge minimum 3 dager, mine har hengt tre uker...(latskap)
  • For å få en pen og tung underbrett som holder gardinene på plass, har jeg laget en 5cm fald som er like bred som gardinene. 
  • Jeg har laget en 2cm innbrett. Deretter strykes bretten og tråkles for hånd. Er du flink til å sy for hånd, så er det den peneste måten å sy fald på. Selv velger jeg å sy opp med maskin. 





















Vakkert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar