fredag 24. mai 2013

Blomsterkasser med selvvanningssystem

Selfwatering system flower pot garden

Slik lager du enkelt en blomsterkasse med selvvaningssystem

I dag har jeg endelig ferdigstilt mine blomsterkasser og satt ned mine tomatplanter og paprikaplanter. Det var en herlig følelse som jeg gjerne vil dele - oppskriften også, den får du her.

Les mer...



Selvvanningssystem for blomsterkasser
Blomsterkasse innvendig. Plast og dobbel bunn
På terassen skal jeg ha tre store og selvvanende blomsterkasser som skal forsyne oss med cherrytomer og paprika gjennom sommeren. Blomsterkassene har jeg snekret selv. Jeg har brukt impregnert terasseplank i ca 10 cm bredde og 2 cm dybde. BlomsterKassene er 1m bred og 0,4 m dyp. Høyde er 40 cm. Jeg har valgt å lage ben og skal etterhvert lage håndtak på sidene for enklere å kunne flytte de. 


Alternativt kan man godt feste på hjul i stedet for ben. Kassene blir tunge, så det lønner seg å tenke på hvordan du skal klare å flytte de rundt i forhold til sollys etc.

Blomsterkasse innvendig
Blomsterkasse innvendig

Innvendig har jeg kledt kassene med fuktsperre/ plast for å oppnå en badekareffekt. Kassene har dobbel bunn og rør for påfylling av vann.
Ikke glem å bore hull i siden, slik at overflødig vann kan renne ut. 
Den innvendige bunnen er kledd med håndklær som trekkes over og ned i bunn av kassen. Disse skal trekke opp vann til jorden.
Dekk bunnen med leca, grus etc for god drenering. Deretter legger du i god hagejord (ikke torvblanding/ billigjord. Denne har ingen næring) og blander med 1/3 kugjødsel. Fyll jordhullene med vann før du setter ned plantene. Dekk godt med jord og vann godt!

Lykke til!


Selfwatering system flower pot garden
Blomsterkasse - håndkle i bunn suger opp vann
Selfwatering flowerpot for garden
Blomsterkasse med selvvanningssystem





1 kommentar:

  1. ok - i dag forsøkte jeg å flytte på blomsterkassene. Neste sommer vil de få påmontert hjul da de fort veier +100 kg

    SvarSlett